Základní model elektronického trakční přístroje L-Trac má kromě jednoduššího tlačítkového ovládacího panelu a absence TENS jen dva AUTO režimy.
Oba mody mají automatickou trakci a nastavitelnou úroveň FIR záření.
Rozdíl je tak prakticky pouze v aplikaci mechanických vibrací - AUTO1 zároveň zapíná variabilní vysokofrekvenční vibrace (High-Frequency Vibrations - HFV).
U AUTO2 jsou vibrace vypnuté.
PROGRAM | TRAKCE | FIR | VIBRACE (HFV) |
AUTO 1 | ano | ano | ano |
AUTO 2 | ano | ano | ne |
Nastavení přístroje je tak velmi jednoduché a bez větších nejasností.
Dokonalejší verze ED (Elektromyostimulace + Digitální displej) se na první pohled liší právě digitálním ovládacím panelem LCD a integrovanou TENS .
Další odlišností proti výchozímu modelu jsou čtyři AUTO režimy.
Na jedné straně nesporná výhoda, na druhé zdroj určité nejistoty, který program je ve které situaci optimální.
Jak se programy liší?
PROGRAM | TRAKCE | FIR | VIBRACE (HFV) |
AUTO 1 | ano | ne | ano |
AUTO 2* | ano | ano | ano |
AUTO 3 | ano | ne | ne |
AUTO 4* | ano | ano | ne |
* - programy odpovídající režimu AUTO 1, resp. AUTO 2 základní verze
KDY KTERÝ PROGRAM POUŽÍT
Především je důležité vědět, že veškeré AUTO režimy jsou určené pro elektronické řízení dynamické TRAKCE.
To znamená, že přístroj sám mění intenzitu trakce pomocí speciálního elektronického čipu.
Trakci lze ovládat rovněž MANUÁLNĚ a zpočátku by měl uživatel používat zejména tento ruční režim (MANUAL).
Struktury podél páteře totiž bývají ze začátku zkrácené a ztuhlé.
Použití automatické dynamické trakce může vést k jejich příliš rychlému protažení.
To se většinou projeví tupými trvalými bolestmi v bedrech, které nereagují na polohu ani pohyb a stěží lze nalézt úlevovou pozici.
Tyto bolesti z přepětí svalů a vazů nejsou nijak závažné, obvykle rychle samy ustupují, ale mohou být zdrojem nepříjemných pocitů a obav.
Proto je vhodné několik prvních dní používání postupně zvyšovat rozsah trakce a nepoužívat dynamické řízení elektronikou.
Jinými slovy, přístroj kratším či delším stiskem tlačítka MANUAL ručně zvednout, chvíli vyčkat a dalším stiskem opět povolit.
V bedrech by mělo být cítit určité napětí (jinak je účinek mizivý), ale nikoliv větší bolesti.
Obvykle jeden cyklus trvá kolem 15 minut a lze jej opakovat 2-3x denně.
Pokud následující den nejsou bolesti v bedrech výraznější, je možné rozsah trakce zvýšit.
Zároveň je vhodné použít alespoň částečně některý z režimů AUTO (ideálně AUTO 1 u základní, resp. AUTO 2 u modelu ED).
Podíl AUTO režimu je dobré postupně zvyšovat, až dosáhnete plného rozsahu 15 minut automatického provozu.
Zcela nezávisle na trakci (dynamická či manuální) lze nastavit úroveň FIR a u verze ED i variabilních vibrací HFV.
ÚČINEK PROGRAMŮ
TRAKCE mechanicky protahuje zkrácené vazy, úpony i svaly a zvětšuje meziobratlové prostory (stretching).
U výhřezů plotének může dojít i ke spontánní retrakci vyhřezlé části (částečně i zcela).
Dlouhodobě uvolňuje tlak na ploténky a zlepšuje jejich zásobení glukózou a kyslíkem (zpomalení degenerace)
FIR ZÁŘENÍ vede k vazodilataci (roztažení cév) a aktivaci hlubokých termoreceptorů
Výsledkem je zlepšení krevního zásobení tkání glukozou a kyslíkem a derivace nahromaděných metabolitů.
Působení na termoreceptory snižuje bolesti na principu "gate control".
Vliv hluboké tepelné energie navíc zesiluje myorelaxaci (uvolnění svalů).
VARIABILNÍ VYSOKOFREKVENČNÍ VIBRACE (HFV) pomáhají velmi šetrnému protažení svalových i vazivových vláken (stretching).
Mnoho uživatelů L-Trac si zvyklo zahajovat aplikaci FIR a vibrací.
Teprve po uvolnění beder zapínají dynamickou trakci (AUTO).
DOPORUČENÍ
Nejúčinnější je ve většině případů kombinace všech tří komponent - dynamické trakce, FIR a HFV (AUTO 1, resp. AUTO 2 u ED).
Pokud je žádoucí vypnout vibrace (např. z důvodu jejich hlučnosti či nepříjemných pocitů), je na místě program AUTO 2, resp. AUTO 3 či 4 u ED)
Vypnutí FIR může být žádoucí např. v přítomnosti akutních zánětů (např. zánět n. ischiadicus) nebo nepříjemných pocitů při aplikaci tepla.
Úplné vypnutí FIR umožňuje pouze model ED u programu AUTO 1 (s vibracemi), příp. AUTO 3 (jen trakce)
Základní verze umožňuje v automatickém režimu pouze snížení intenzity FIR na LOW (úplné vypnutí FIR pouze v manuálním režimu).